Fii alert! Prinde newsletterul

Sarea în bucate cu moderaţie

23 septembrie 2009

Autor: Dr Anda Avramescu, Medic specialist MG, Rezident an I Diabet si Nutritie

(articol publicat pe www.topsanatate.ro pe 23.09.2009)

Top sanatate

Sarea de bucătărie (clorura de sodiu, NaCl) este indispensabilă organismului, contribuind la menţinerea volumului lichidelor extracelulare (deci indirect influenţează tensiunea arterială), la contracţia şi relaxarea muşchiului şi la transmiterea impulsului nervos. Sarea se găseşte natural în alimente - carne, lactate - dar mai ales în cele preparate, deoarece îmbunătăţeşte gustul şi ajută la conservarea pe termen lung – mezeluri, afumături, semipreparate.



Trebuie să ştiţi că, cu cât aportul de sodiu este mai mic, cu atât efectul este mai benefic asupra tensiunii arteriale. Persoanele care au peste 50 ani şi cele care prezintă factori de risc cardiovascular (cu predispoziţie), hipertensiune arterială, cu boli renale, ciroza şi insuficienţă cardiacă sunt mai sensibile la creşterea tensiunii arteriale datorată consumului de sare.

Recomandările pentru un consum normal sunt de 2,5 g sodiu/zi, care se găsesc în 5 g de sare de bucătărie (1 linguriţă). Atenţie însă la conţintul de sare “ascunsă” în diferite alimente:
• mezeluri: 2,5 - 9g de sare/100g, peşte afumat: 1,5 - 5 g de sare/100g
• brânzeturi 1,8 g de sare/100g
• sosuri, conserve: 1,5 g sare/100g

Un studiu făcut în SUA referitor la sursele de sare din alimentaţie arată că:


• 5% din consumul de sare provine din gătit
• 6%  din consum se face atunci când servim masa
• 12% din consum este din surse naturale (carne, brânzeturi)
• 77% din consum este din alimente procesate, preparate
Concluzia este că trebuie să fim atenţi şi la alte surse de sare decât ceea ce adăugăm noi pentu a da gust mancarii, şi să consumăm sarea cu moderaţie.


Cel mai simplu pentru identificarea conţinutului de sodiu este să citiţi eticheta produsului. Trebuie să fiţi atenţi şi la conţinutul de sare  din alţi compuşi care conţin sodiu:


- Monoglutamat de sodiu ( MSG)
- Baking soda
- Praf copt
- Fosfat disodic
- Alginat de sodiu
- Nitrat de sodiu

Cel ma simplu mod de a reduce aportul de sodiu din alimentaţie este să:

 

• Consumaţi mai multe alimente proaspete, neconservate. Dacă totuşi optaţi pentru produse preparate, alegeţi-le pe cele cu conţinut scăzut de sodiu.
• Reduceţi cât mai mult aportul de sare din reţetele de gătit. Înlocuiţi sarea cu condimente naturale (piper, ardei iute, mărar, patrunjel, oregano, busuioc, etc.)
• Folosiţi sosurile cu moderaţie
• Folosiţi cu atenţie sarea hiposodată. Din obisnuinţa gustului mai sărat, aveţi tendinţa de a folosi mai mult. În plus aceste substitute de sare conţin mai mult potasiu. Prea mult potasiu poate fi dăunător, dacă există afecţiuni ale rinichiului, sau în cazul unei medicaţii pentru hipertensiune.

 

Gustul pentru sare se dobândeşte, deci este reversibil. Pentru a schimba acest obicei, scădeţi gradat aportul de sare şi receptorii pentru gust se vor adapta corespunzător. Puteţi începe doar prin a consuma ¼ de linguriţă sare/zi. Pe măsură ce folosiţi mai puţină sare, preferinţa dumneavoastră va scădea şi ea şi vă veţi bucura de gustul natural al alimentului respectiv.

 

Acest articol face parte din „Programul pentru un stil de viaţă sănătos” iniţiat de CNA şi IAA şi a fost realizat cu sprijinul Fundaţiei Pentru o Alimentaţie Sănătoasă (FPAS). Prin "Programul pentru un stil de viaţă sănătos", românilor le este atrasă atenţia asupra mâncării consumate în exces şi a sportului practicat în minus, şi le sunt oferite alternative sănătoase, la îndemâna tuturor, pentru un stil de viaţă echilibrat, cu puţin din fiecare şi multă mişcare.

 


« inapoi

Comentarii

Candie

Got it! Thanks a lot again for hlienpg me out!


emimwufsexg

TaRr9W txqsrckoyqzy


yzgpcvm

GC8nbj , [url=http://ihefqysnwsxg.com/]ihefqysnwsxg[/url], [link=http://njkcnkdjnsqo.com/]njkcnkdjnsqo[/link], http://ktsyxdmexbpq.com/


lokettaro

car insurance ixcss car insurance %((


kandierayne

ultram and zanaflex fibromyalgia %-)) levitra viagra vs rzk


aluysis

rental car denver airport 8DD


annnexo

senior health insurance 227108 health insurance nqcp individual health insurance qmz


KatuTheKat

online prescription for acomplia :-[[ prednisone gppsv


Janay

I'm so glad I found my souloitn online.


Suzyn

It's a joy to find soeomne who can think like that


Joeie

Play inotamrfive for me, Mr. internet writer. http://ppgxawqty.com [url=http://gqlmjlasloc.com]gqlmjlasloc[/url] [link=http://wryquvaavgf.com]wryquvaavgf[/link]


Cathleen

Hey, good to find sooneme who agrees with me. GMTA.


Jerry

Big help, big help. And surielatpve news of course. http://pqgbdee.com [url=http://yheenqndj.com]yheenqndj[/url] [link=http://rruayppdsjm.com]rruayppdsjm[/link]


Scrie părerea ta despre acest articol:



Cod verificare