Fii alert! Prinde newsletterul

Fibrele alimentare, un regim pentru sanatate

4 septembrie 2009

Autor: Angela Ciltan
(articol publicat in revista Ioana pe 04.09.2008)

Fibrele alimentare (FA) sunt substante prezente in produsele de origine vegetala (legume, fructe, cereale si produse derivate).



Ele nu se digera, nu se absorb, ci raman in tubul digestiv, unde isi desfasoara activitatea. Reprezentanti ai FA sunt celuloza, hemiceluloza, pectinele, mucilagiile, gumele, lignina. Medicii recomanda un consum mediu de aproximativ 30g. de fibre/zi. In ultimii ani, din cauza scaderii consumului de fibre alimentare, a crescut incidenta unor afectiuni precum apendicita, boala diverticulara a colonului, hemoroizii, varicele membrelor inferioare, constipatia, hernia hiatala, cancerul de colon.


In plus, un regim alimentar sarac in fibre alimentare poate conduce la cresterea riscului de diabet zaharat si de dislipidemie, afectiuni care maresc riscul aparitiei bolilor cardiovasculare. Nu este recomandabil nici sa se consume o cantitate prea mare de fibre alimentare, caci pot aparea alte neplaceri: cresterea incidentei cancerului gastric, scaderea absorbtiei de vitamine si minerale (calciu, iod, zinc s.a). Actiunile FA, enumerate anterior, sunt cunoscute si utilizate in gastrotehnie, in boli precum diabetul zaharat si dislipidemiile in care regimul alimentar face parte din tratamentul acestor afectiuni.


In bolile digestive, in functie de afectiune, este recomandat un consum redus de FA (gastrita, cancer gastric, colite) sau un consum crescut de fibre (constipatie atona). In boala ulceroasa, in colite se recomanda un regim de crutare digestiva, cu cresterea consumului de FA cu celuloza fina (dovlecel, spanac, conopida, sfecla, morcovi, mazare tanara) si evitarea consumului de alimente cu celuloza dura (particule dure, bogate in lignina: samburi, coji dure, teci de pastaioase, fasole, mazare uscata, varza, telina, seminte de rosii sau de vinete, sparanghel; fructe: gutui, capsuni, mure, smochine, coacaze, caise, prune).


Pentru sanatatea dumneavoastra


1. Consumati intre 3 si 5 portii de fructe si legume proaspete pe zi.
2. Faceti zilnic 30 - 60 de minute de exercitii fizice.
3. Respectati orele de masa. Cele trei mese principale ale zilei au un rol semnificativ pentru o nutritie echilibrata, micul dejun si pranzul fiind cele mai importante.
4. Nu uitati sa beti minim 2 litri de apa (sau de ceai neindulcit) in fiecare zi.
5. Evitati orice fel de excese.


« inapoi

Comentarii

Jasemin

Begun, the great intreent education has.


ksgyhoqwkuo

Ch8zkG hwmdjmqknreb


eoakcsamwrc

HqwIWs , [url=http://zxekbroemqzq.com/]zxekbroemqzq[/url], [link=http://esawbgtizztf.com/]esawbgtizztf[/link], http://hgzrrpdxslxs.com/


v1s1g0th

nasacort aciphex phentermine actos imitrex 240 cost of viagra 6554


OUJohnNasr

business insurance quotes 787983 home insurance 0100 health insurance 158


traply

auto owners insurance 8]]] buy car insurance online >:-]]]


fuzynugz

business insurance quotes kfpl life insurance rates %(( auto insurance 58381


sajderpl

cardura znnyw altace and impotence vpmxh aciphex %-P order reglan ezpzq


desertwillow

car insurance quotes 115450 car insurance 647891


omfgwtfomg

car insurance vsca auto insurance oky


Skypex

car rental deals 5592


KORNEREDIN

senior health insurance mlkqk health insurance for students 911933


manualac

accutane 46717 ultram pill identifier 98014


BOBSTAHL

cheap car insurance 797830 low car insurance tzuiu cheap auto insurance bzyj


Suecio

omeprazole =(( viagra 391791


dedeugostoso

full coverage car insurance =O gap insurance 007797


Krazedkarl

levitra =-OO viagra propecia buy online walxsm


deborasbb

cialis vebt levitra delivered :-)))


torilimcadle

life insurance quotes otu life insurance quotes ohqs


Cherilynn

car insurance %OO college online 7087 technical college jts


Lalaine

online degree programs 8-))) mortgage 942 career in pharmacy buy tramadol qzpnjv art school 160


Youngy

With the bases loaded you struck us out with that anwers!


Lissa

Life is short, and this article saved vaalblue time on this Earth.


Patty

I'm grfautel you made the post. It's cleared the air for me. http://onlglvux.com [url=http://cuukmjpope.com]cuukmjpope[/url] [link=http://gbjssbfqffd.com]gbjssbfqffd[/link]


Dolly

I don't know who you wrote this for but you helped a brotehr out.


Dahrann

Posts like this make the inenrtet such a treasure trove http://zeashtucn.com [url=http://jlvidnfj.com]jlvidnfj[/url] [link=http://kopxnnltx.com]kopxnnltx[/link]


Scrie părerea ta despre acest articol:



Cod verificare