Fii alert! Prinde newsletterul

Acizii grasi polinesaturati protejeaza inima

27 noiembrie 2009

Autor: Dr. Ciprian Constantin, Medic cu specializarea Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, Membru FPAS
(Articol publicat în revista Farmacia Ta, nr. 104/Noiembrie-Decembrie 2009)

Farmacia ta


Studiile epidemiologice si clinice au demonstrat ca o alimenatie bogata in acizii grasi polinesaturati are un impact pozitiv asupra incidentei bolilor cardiovasculare. Consumul alimentelor bogate in acizi grasi polinesaturati, asa numitii acizi grasi Omega-3 sau/si acizi grasi Omega-6, este benefic persoanelor cu predispozitie genetica pentru afectiuni coronariene
Grasimile „bune” sunt grasimile nesaturate (polinesaturate si mononesaturate). Ele se gasesc predominant in uleiurile vegetale, in margarinele tartinabile de calitate, in pestele gras, in nuci si in semintele oleaginoase.



Omega-3 mentine sanatatea cardiovasculara


O categorie foarte importanta de grasimi „bune” o reprezinta grasimile esentiale, cunoscute mai mult sub denumirea de Omega-3 si Omega-6. Acestea sunt esentiale pentru organism, insa acesta nu le poate sintetiza singur. Este deja general agreat in lumea stiintifica ca Omega-6 (un exemplu este acidul linoleic) scade nivelul colesterolului „rau”. De altfel, multe studii sugereaza ca un consum de Omega-3 (acidul alfa-linolenic este un tip de acid Omega-3) are o influenta pozitiva asupra sanatatii cardio-vasculare. Populatiile cu un consum mare de acizi grasi Omega-3 sunt relativ protejate in fata bolilor cardiovasculare si a evenimentelor fatale datorate lor. S-a demonstrat ca japonezii sau grecii, pe langa influentele benefice ale stilului de viata, au o rata scazuta a evenimentelor cardiovasculare si datorita consumului apropiat de raportul optim pentru acizii grasi nesaturati Omega 3/Omega 6.


Omega-6 se gaseste in uleiul de floarea-soarelui


Acidul Omega-6 se gaseste in cantitate mare in uleiul de floarea soarelui si in produsele care contin acest tip de ulei (salate, alimente preparate - maioneza, margarina tartinabila etc.) iar Omega 3 se gaseste in cantitati semnificative in pestele gras, nuci, ulei de in, ulei de rapita, unele margarine, unele maioneze (care au in compozitie ulei de in sau rapita).


Acizii Omega-3 au rol hipotensiv moderat


Mecanismele posibile prin care acizii grasi Omega-3 ar putea reduce riscul cardiovascular sunt: scad trigliceridele, reduc expresia unor molecule sangvine care influenteaza leucocitele (molecule de adeziune), au rol antiinflamator, promoveaza relaxarea vaselor sangvine prin mecanisme intime precis demonstrate. De asemenea au rol hipotensiv moderat si, nu in ultimul rand, placa ateromatoasa deja existenta are o crestere intarziata. Acizii grasi nesaturati scad LDL- colesterolul (colesterolul rau) cand inlocuiesc in dieta acizii grasi saturati.


Dieta actuala, bogata in Omega-6


Dieta actuala este foarte bogata in acizi grasi Omega 6 (ulei de floarea soarelui), asfel ca o evaluare a raportului acizi grasi Omega 6/Omega 3  este net in favoarea acizilor grasi Omega 6, fiind in jur de 20-30/1. Un deficit de Omega 3 este mult accentuat atunci cand aportul de Omega 6 este mare, din cuza competitiei pentru enzimele implicate in metabolismul lipidelor. Asfel, un raport optim este ferm recomandat. 

 

Lipsa acizilor grasi esentiali duce la aparitia bolilor inimii


Acizii grasi linoleic si linolenic nu pot fi sintetizati in organism. Acizii grasi polinesaturati sunt absolut necesari pentru crestere si dezvoltare, pentru reproducere si pentru sanatatea organismului. Manifestarile imediate ale deficitului acestor acizi in alimentatie includ diminuarea procesului de crestere, leziuni ale ficatului si rinichiului, in timp ce pentru organismele mature, care au depozite de acizi grasi esentiali in tesurile proprii, simptomatologia mentionata apare spre final. Manifestarile au fost deja mentionate, cele mai importante fiind afectiunile cardiovasculare (afectiuni ale arterelor coronare, ale arterelor mari ale organismului etc.). 


Sursele vegetale de acizi saturati, mai rezistente la prelucrarea termica


Rolul acizilor grasi polinesaturati este foarte important in dieta, dar acestia trebuie sa fie consumati  ca parte a unei diete echilibrate. Indicatia clara pentru consum exista, insa nu trebuie uitati si acizii grasi saturati. Studii actuale spun ca sursele vegetale pentru acizi saturati (uleiul de palmier) sunt mult mai bune comparativ cu sursele animale, fiind mai rezistente in cadrul prelucrarii termice a alimentelor (prajire). In acelasi timp, sursa vegetala de lipide nu este si sursa de colesterol, dar nu trebuie sa ne amagim cu aceasta pentru ca organismul, in cazul unui consum mare de grasimi vegetale saturate, gaseste  caile metabolice de a produce colesterol.


« inapoi

Comentarii

Almena

You know what, I'm very much inclneid to agree.


xkjtdoik

QGDIjA vyfjsacvsttp


camthman

auto insurance %PP auto insurance quotes >:]


EsEnLeRFoRuM

car insurance xnwbt cheap car insurance hmjzsa


anesud

college health insurance =-]]] group health insurance jsx


Ditt0o

cheap car rental =-))) deals on car rental 1449


AnnaDEVille

tramadol %) aciphex patient assistance program 772780


ilylori

cheap auto insurance 49672 universal life insurance 3471


Janine

Wow! That's a really neat anerws!


Eve

It's posts like this that make surfing so much plerusae


Eve

It's posts like this that make surfing so much plerusae


Stew

Townudohc! That's a really cool way of putting it! http://cphtscyxbzr.com [url=http://lkvhwfidd.com]lkvhwfidd[/url] [link=http://thcnelql.com]thcnelql[/link]


Marnie

Weeeee, what a quick and easy sonuoitl.


Kaylyn

Superior thinking denrtsmoated above. Thanks! http://kswioiw.com [url=http://ejzsfmdmhg.com]ejzsfmdmhg[/url] [link=http://ynapzf.com]ynapzf[/link]


Scrie părerea ta despre acest articol:



Cod verificare